گزارش برگزاری ششمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه
دانشگاه صنعتی شریف
15 الی 17 شهریور ماه 1397

مقدمه

این رویداد معتبرترین مسابقه برنامه نویسی در حوزه ی تلفن همراه کشور می باشد و از سال 1392 تا کنون 6 دوره این مسابقات در سطح کشور برگزار شده و تیم های برنامه نویسی متعددی را وارد بازار کار کرده است. در این مسابقات تیم های برنامه نویسی 48 ساعت فرصت دارند تا نسخه اولیه یک برنامه تلفن همراه در حوزه های مشخص شده توسط کمیته ارتباط با صنعت مسابقه را به تیم داوری تحویل دهند. در کل این مدت تیم ها در محل برگزاری رویداد قرنطینه هستند و تیم های داوری و مشاور به صورت کامل بر نحوه عملکرد تیم ها نظارت میکنند. در انتها تیم های برتر با نظر داور ها به مرحله نهایی راه پیدا میکنند و فرصت دارن تا مجددا برنامه خود را برای داوران ارائه دهند.

هدف اصلی:

شناسایی تیم های برنامه نویسی برجسته کشور، شناسایی ایده های بکر و خلاقانه و ورود این تیم ها به بازار کار

جلسه کمیته ارتباط با صنعت جهت انتخاب چالش های مسابقات:

با توجه به هدف برگزاری رویداد و تاکید ماراتون برنامه نویسی بر هدفمند بودن مسابقات، برای انتخاب چالش های اصلی یک هفته قبل از برگزاری ماراتون به تاریخ 10 شهریور ماه 1397 و در سالن جلسات مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف جلسه کمیته ارتباط با صنعت تشکیل شد . نمایندگان حامیان رویداد و مجموعه های فعال در این حوزه در این جلسه حضور یافتند.

با توجه به نیاز مجموعه های حاضر و بحث روز تکنولوژی چالش های این رویداد به شرح زیر انتخاب شدند.

چالش ها انتخاب شده برای ششمین ماراتون برنامه نویسی:

پس از برگزاری جلسه بررسی های انجام شده توسط کمیته ارتباط با صنعت و کمیته علمی رویداد چالش های زیر انتخاب شدند. اعضای کمیته ارتباط با صنعت شامل نمایندکان شرکت های زیر بود:

مجموعه کافه بازار، مجموعه علی بابا، مسابقه تلوزیونی برنده باش (شرکت افکار ایرانیان هوشمند،) بانک مسکن، شرکت راهکارهای همراه کارینا، مجموعه فناپ، شتابدهنده امید، مجموعه #780* ، سازمان فرا بورس ایران

 

1- گردشگری

  • خدمات کاربردی برای گردشگری سلامت

2- فناوری مالی

  • تامین مالی جمعی (Crowd Funding) پاداش محور و مشارکتی
  • مدیریت مالی شخصی (هوشمندانه یا خودکا ر و یا بازی وار(

3- محتوا و تبلیغات

  • شیوه های نوین تبلیغات “تعاملی” موبایلی
  • تولید محتوای چند رسانه ای
  • جمع سپاری در تولید محتوای چند رسانه ای با تاکید بر پایش، ارزش گذاری محتوا، ارزش گذاری تولید کننده
  • تسهیل تولید محتوای چند رسانه ای

4- شخصی

  • راهکارهای موبایلی برای ایجاد آرامش
  • بازی با محوریت کشف علایق، آرزو ها و تمایلات فردی

روند برگزاری مسابقه:

مسابقه راس ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 15 شهریور ماه شروع شد و تا صبح روز شنبه 17 شهریور ماه ادامه داشت. در کل مدت 48 ساعت تیم ها در محل مسابقه حضور داشتند و اجازه خروج از محیط دانشگاه را نداشتند.

صبح روز اول تیم های شرکت کننده در محل برگزاری رویداد حاضر شدند . برای هر تیم یک میز مشخص شده بود و تیم ها پس از دریافت کارت ورود به سالن و تکمیل فرم های اولیه در محل مشخص شده مستقر شدند.

پس از تکمیل مراحل پذیرش تیم داوری رویداد به توضیح در مورد چالش ها و نکات داوری پرداخت و تیم ها سوالات خود را مطرح کردند. پس از توجیح کامل تیم ها فرم های انتخاب ایده و جزییات طرح بین تیم ها توزیع شد. تیم ها تا ساعت 4 عصر وقت داشتند تا این فرم ها را تکمیل کرده و به تیم داوری تحویل دهند. تیم داوری با بررسی ایده تیم ها و با در نظر گرفتن اینکه ایده تکراری نبوده و قابلیت اجرا داشته باشد فرم ها را تایید کرده و تیم ها اجازه وارد شدن به مرحله بعد را دریافت میگردند.

بعد از دریافت مجوز ورود به مرحله بعدی، تیم ها مشغول اجرای طرح خود شده و تا ساعت 7 صبح روز شنبه وقت داشند تا ایده خود را به مرحله اولیه اجرا برسانند.

در کل این مدت تیم داوری و تیم مشاورین که عمدتا از حامیان رویداد بودند در محل برگزاری رویداد حضور داشته و علاوه بر نظارت بر عملکرد تیم ها به آنها مشاوره هم می دادند.

بدین ترتیب علاوه بر اینکه حامیان رویداد بر عملکرد تیم هایی که چالش های مورد نظرشان را انتخاب کردند نظارت میکردند، با بقیه افراد حاضر در مسابقه از نزدیک آشنا می شدند.

در کل مدت مسابقه کلیه امکانات رفاهی از قبیل صبحانه، نهار ، شام، نوشیدنی گرم، محل استراحت مجزا مخصوص آقایان و خانوم ها و … برای افراد آماده شده بود.

مرحله اول مسابقه صبح روز شنبه به پایان رسید و تیم ها جهت حضور در مرحله دوم و اختتامیه آماده شدند.

مسابقه با برنامه زمان بندی به شرح زیر انجام شد.

روز اول –  پنجشنبه، 15 شهریور

شرح برنامه

زمان

پذیرش

8:30 الی 9:00

توضیحات اولیه و اعلام چالش های مسابقات

9:00 الی 9:30

انتخاب چالش و  تدوین طرح جزئیات ایده

9:30 الی 13:00

پذیرایی نهار

13:00 الی 14:00

تحویل پروپوزال ها به تیم داوری

14:00 الی 16:00

فعالیت تیم های برنامه نویس

16:00 الی 20:00

پذیرایی شام

20:00 الی 21:00

فعالیت تیم های برنامه نویس

21:00 الی 24:00

روز دوم – جمعه 16 شهریور

فعالیت تیم های برنامه نویس

00:00 الی 7:30

پذیرایی صبحانه

7:30 الی 8:30

فعالیت تیم های برنامه نویس

8:30  الی 13:00

پذیرایی نهار

13:00 الی 14:00

فعالیت تیم های برنامه نویس

14:00 الی 20:00

پذیرایی شام

20:00 الی 21:00

فعالیت تیم های برنامه نویس

21:00 الی 24:00

روز سوم – شنبه 17 شهریور

فعالیت تیم های برنامه نویس

00:00 الی 7:30

پایان مسابقه

( راس ساعت 7:30 صبح )

استراحت و پذیرایی

7:30 الی 13:00

پذیرایی نهار

12:30 الی 13:30

مراسم اختتامیه، ارائه حضوری تیم های برتر، داوری نهایی و اهدای جوایز 13:30 الی 17:00

 

تصاویر از روزهای مسابقه:

روند داوری :

در طول ۴۸ ساعت تیم ها برنامه های خود را در یکی از چالش ها طراحی و اجرا کردند. هر چالش معیار داوری مربوط به خود را خواهد داشت، بنابراین روند تکمیل پروژه میبایست با در نظر داشتن این معیارها انجام میشد تا بالاترین امتیازها کسب گردد.

معیار های اصلی و کلی داوری شامل ایده پردازی، کار تیمی، پیاده سازی، گرافیک و تجربه کاربری بود.

تیم اول داوری متشکل از دوستانی بود که هر کدام در موضوع خاصی از موضوعات بالا تخصص داشتند. در طول فرآیند مسابقه، داورها به سراغ تک تک تیم ها میرفتند و علاوه بر دادن مشاوره های لازم و مشاهده فعالیت ها و دستاورد ها، با تیم ها درمورد روش کار صحبت میکردند و به تدریج امتیازات هر تیم را ثبت میکردند. این افراد نرم افزار تیم ها را با توجه به معیارهای حوزه ی انتخابی مورد بررسی قرار میدادند. امتیازات ثبت شده، بهترین تیم های هر حوزه را معرفی میکرد. تا پایان مسابقه کسی از نتیجه ی این انتخاب با خبر نبود، بنابراین تیمها میبایست فرآیند تکمیل پروژه و موارد لازم دیگر را طبق روند گذشته ادامه میدادند. در پایان ۴۸ ساعت و در مراسم اختتامیه، به تدریج اسامی تیم های راه یافته به مرحله دوم اعلام شد.

در مرحله دوم مسابقه و مراسم اختتامیه، تیم های منتخب فرصت ۱۰ دقیقه ای برای ارائه ی آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده است را داشتند. در این مرحله تیم دوم داوری که شامل اعضای کمیته ارتباط با صنعت و نمایندگان حامیان رویداد بودند بر اساس معیارهای هر حوزه، رای های خود را ثبت کردند. امتیازات داوری مرحله اول به علاوه امتیازات داوری مرحله دوم برترین برترین ها را مشخص خواهد کرد که در ادامه گزارش معرفی خواهند شد.

تیم داوری این دوره شامل افراد زیر بود

1- احسان احسانی مقدم

2- پیام دارابی

3- سینا سرشکی

4- مسیحا رضوی

5- مجتبی حدادی

تصاویر از مرحله دوم مسابقه، ارائه تیم ها و داوری مرحله دوم

تیم های شرکت کننده در ماراتون ششم:

ثبت نام رویداد در مرداد ماه 1397 شروع شد و در این مدت 470 نفر در قالب 140 تیم ثبت نام و مدارک خود را برای دبیرخانه ارسال کردند.

پس از بررسی رزومه ها و سوابق و با توجه به محدودیت در پذیرش، 300 نفر در قالب 80 تیم برای حضور در مسابقات دعوت شدند. این افراد از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کل کشور و تیم های مستقل غیر  دانشجویی بودند که در مسابقات شرکت کردند.

نکات قابل توجه:

  • شرکت کننده ها از شهر های تهران، مشهد، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، اهواز، زنجان، همدان، گیلان، هرمزگان، شیراز و مازندران بودند.
  • 70 در صد شرکت کنندگان از شهرستان بودند.
  • در این مسابقات از 33 دانشگاه مختلف کشور شرکت کننده داشتیم.
  • شهر مشهد و اصفهان بیشترین تعداد شرکت کننده غیر تهرانی در مسابقات را داشت.
  • هر سه تیم برتر این دوره از مسابقات از شهر مشهد بودند و این اولین بار بود که یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف در سه تیم برتر مسابقات حضور نداشت.
  • سه تیم از تیم های شرکت کننده در مقطع دبیرستان بودند.
  • در این دوره حدود 30 نفر شرکت کننده خانوم داشتیم که بیشترین تعداد در سال های گذشته بود.
  • میانگین نمرات کسب شده تیم ها نصبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشت.
  • حدود 70 درصد از شرکت کنندگان متقاضی استخدام در شرکت های حامی رویداد بودند.

لازم به توضیح است که رزومه کلیه افراد در اسناد رویداد موجود می باشد و اسامی و مشخصات تیم های پذیرفته شده  در مسابقات در وبسایت رویداد موجود می باشد.

 

جهت مشاهده اسامی و اعضای تیم ها کلیک کنید

 

رتبه بندی تیم های شرکت گننده

رتبه

نام تیم

نمره نهایی

1

Fun++

17.595

2

پپرونی

17.569

3

Let Monkeys

17.055

4

Meta

16.895

5

Arena

16.668

6

نیسان آبی

16.518

7

رادیب

16.374

8

سفید

16.335

9

Asynchronous

15.965

10

قندیل

15.958

11

karen

15.333

12

Temp

14.217

13

android#

13.853

14

Royal

6.267

15

یوشیتا

6.067

16

انیاک

6.067

17

کلیک

6.067

18

KS2

6.000

19

سندان

5.867

20

abdipor

5.850

21

Loopers

5.800

22

پاستیل

5.667

23

هندونه

5.667

24

آئورا

5.667

25

کارا

5.650

26

مارس سابق

5.533

27

Quad Core

5.467

28

Nova

5.200

29

Syntax

5.200

30

نام تیم

5.150

31

How You Doing

5.133

32

codeOtblics

5.067

33

سنجاق

5.000

34

نانو سافت

4.800

35

بلوط

4.733

36

ESM

4.733

37

Nerve

4.667

38

برگ تیم

4.533

39

آسمان

4.467

40

beauful mind

4.400

41

yoyo

4.250

42

آراز نت ورک

3.867

43

مانجارو

3.850

44

semicodou

3.800

45

L8

3.733

46

پرومگند

3.533

47

loser

3.533

48

پیکار

3.467

49

آپایرون

3.433

50

zed signal

3.250

51

بولدوزر

3.150

52

ویستا

2.867

53

K3rnel

2.667

54

وینستوری

2.533

55

403

0.000

56 smart++

0.000

 

تیم های برتر ماراتون

پس از داوری نهایی تیم های به شرح زیر رده بندی شدند.

 

مقام اول

نام تیم

نام

نام خانوادگی

تاریخ تولد

تحصیلات

شهر

چالش انتخابی

FUN++

جواد

مهدویان

1376

دانشگاه فردوسی | کامپیوتر

خراسان رضوی مشهد

مدیریت مالی شخصی
(هوشمندانه یا خودکار و یا بازی وار)

FUN++

محمد امین

علیزاده گلستانی

1376

دانشگاه فرودسی مشهد | کامپیوتر

خراسان رضوی مشهد

FUN++

مهدی

خزاعی نژاد

1375

دانشگاه فردوسی مشهد| کامپیوتر

خراسان رضوی مشهد

FUN++

مهدی

غیور

1376

دانشگاه فردوسی مشهد | کامپیوتر

خراسان رضوی مشهد

 

مقام دوم

پپرونی

محمد

رئوف‌نیا

1374

صنعتی شاهرود| کامپیوتر

جمع سپاری در تولید محتوای چند رسانه ای با تاکید بر پایش، ارزش گذاری محتوا، ارزش گذاری تولید کننده

پپرونی

امین

اخوان صفار

1375

فردوسی مشهد| کامپیوتر

پپرونی

مرصاد

اصالتی

1376

فردوسی مشهد| کامپیوتر

پپرونی

محمدرضا

عزیزی

1374

فردوسی مشهد| کامپیوتر

مقام سوم

let monkeys

امیر

بابایی

1375

فردوسی| مهندسی برق

تامین مالی جمعی (crowdfunding) پاداش محور و مشارکتی

let monkeys

سید یاسین

میر نیک زاد

1377

دانشگاه صنعتی سجاد| کامپیوتر

let monkeys

  مهدی

حسین زاده بحرینی

1375

دانشگاه صنعتی سجاد| کامپیوتر

let monkeys

محمد حسین

خیاط مشهدی

1375

دانشگاه صنعتی سجاد| کامپیوتر

اختتامیه ششمین ماراتون برنامه نویسی کشور:

پس از برگزاری 48 ساعت مسابقه مدام و نفس گیر تیم ها برای استراحت چند ساعتی در محوطه دانشگاه مشغول بودند. مراسم اختتامیه راس ساعت 13:30 دقیقه شروع شد. در این مراسم در ابتدا نماینگان حامیان رویداد به سخنرانی پرداختند، سپس ده تیم برتر توسط کمیته داوری رویداد معرفی شدند.

سپس تیم های معرفی شده هر کدام حدود 10 دقیقه به دفاع از پروژه خود پرداختند. در این مدت داوران مرحله دوم که همان اعضای کمیته ارتباط با صنعت رویداد بودند به این تیم ها نمره میدادند. پس اتمام اراده تیم ها، کمیته داوری حدود 15 دقیقه وارد جلسه مشورتی شدند و تیم های برتر را معرفی کردند و تیم های اول تا سوم جوایز خود را نقدا دریافت کردند.

جوایز تیم های برتر به شرح زیر پرداخت شد.

تیم اول: هفتاد میلیون ریال

تیم دوم: پنجاه میلیون ریال

تیم سوم: سی میلیون ریال

برنامه زمان بندی اختتامیه

زمان

تشریفات افتتاحیه

13:30 الی 13:40

سخنرانی دکتر حمید رضا ربیعی

( دبیر کل ماراتون های برنامه نویسی کشور )

13:30 الی 15:00

مهدی کاووسی فر رییس اداره کل فناوری اطلاعات بانک مسکن

مدیر عامل شرکت ناواکو

سامان فائق -شرکت افکار ایرانیان هوشمند

  غفارپور – شرکت راهکار های همراه کارینا

حمید رضا حامدی  مدیر عامل شرکت رادصا

سید رضا کاظمی مدیر عامل شتابدهنده امید

پذیرایی میان وعده

15:00 الی 15:15

ارائه حضوری 10 تیم برتر

15:15 الی 17:00

اعلام نتایج نهایی داوری و اهدای جوایز

17:00  الی 17:30

تصاویر مراسم اختتامیه

پوشش خبری رویداد در خب گزاری ها  و صدا و سیما:
  • تولید خبر در  بیش از 25 خبر گزاری معتبر ایران
  • حدود 60 خبر منحصر به فرد در خبر گزاری ها
  • پخش در اخبار ساعت 21:00 شبکه خبر مورخ 15/06/1397
  • پخش خبر در اخبار ساعت 22:00 شبکه سه مورخ 15/06/1397
  • پخش در اخبار علمی و فرهنگی شبکه 4 ساعت 20:00 مورخ 15/06/1397
  • تهیه گزارش توسط برنامه تلویزیونی دوربین هفت
  • گزارش خبری زنده از رویداد در رادیو ایران
حامیان اصلی ششمین ماراتون برنامه نویسی کشور
برگزار کنندگان

 

دبیر کل رویداد:

جناب آقای دکتر ربیعی ( رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف )

دبیر علمی رویداد:

جناب آقای دکتر حین اسدی ( مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی دانشگاه شریف )

دبیر اجرایی رویداد:
جناب آقای مهندس محمد علی روزی طلب ( مدیر عامل شرکت آریا راد شریف )

سرپرست کمیته داوری:

مهندس احسان احسانی مقدم

طراح و مجری رویداد:

شرکت آریا راد شریف

تابستان 1397

فهرست