گزارش برگزاری

پنجمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور (دانشگاه شهید چمران اهواز)

5 الی 7 بهمن ماه 1396

 

مقدمه:

پنجمین دوره ی ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه بر اساس پیشنهاد همکاری و میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز و به طور دقیق تر مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران اهواز به مدیریت جناب آقای دکتر محمد جواد رشتی پس از تایید دبیر علمی ماراتون جناب آقای دکتر حمید رضا ربیعی، آماده اجرا در استان خوزستان و شهر اهواز شد.

زمان و محل برگزاری پنجمین ماراتون:

۵ الی ۷ بهمن ماه ۱۳۹۶_ دانشگاه شهید چمران اهواز_سالن شهید تندگویان

پذیرش از ساعت ۸ صبح ۵ ام بهمن ماه در سالن شهید تندگویان.

فعالیت دبیرخانه:

دبیرخانه پنجمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه کشور در تهران فعالیت خود را از آبان ماه سال ۱۳۹۶ آغاز کرد. همچنین در اهواز نیز دبیرخانه ای زیر نظر مدیریت نوآوری و خلاقیت در حال جذب اسپانسر برای پنجمین دوره این رویداد بود.

شرکت کنندگان در رویداد:

۱۱۳ نفر متقاضی شرکت در پنجمین ماراتون بودند که پس از بررسی و تایید نهایی، ۶۸ نفر در قالب ۲۲ تیم آماده ورود به رقابت شدند.

۲ تیم از همدان، ۱۴ تیم از خوزستان و استان های ایلام،کرمانشاه،اصفهان، تهران،آذربایجان شرقی و غربی،مرکزی هر کدام یک تیم در این مسابقات شرکت کردند؛ همچنین تعداد خانم های شرکت‌کننده در این رقابت  ۱۲ نفر و تعداد آقایان  ۵۶ نفر بود؛ رنج سنی افراد شرکت‌کننده در این مسابقات نیز از ۱۹ سال تا ۳۴ سال بوده است.

 

شروع ماراتون:

با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه شهید چمران اهواز استثناعا در این دوره یک روز قبل از شروع ماراتون یعنی چهارشنبه ۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ خوابگاه آقایان و بانوان و همچنین وسیله ایاب ذهاب در اختیار شرکت کنندگانی که از سایر استان ها به اهواز آمده بودند قرار گرفت تا برای شروع ماراتون در صبح روز ۵ ام دچار مشکل نشوند.

پذیرش طبق برنامه راس ساعت ۸ درسالن تربیت بدنی شهید تندگویان- دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت.

روند برگزاری رویداد:

در این ماراتون شرکت کنندگان در مدت زمان ۴۸ ساعت فرصت داشتند تا نسخه اولیه یک نرم افزار موبایل را با موضوع مشخص شده از طرف کمیته داوری برنامه نویسی و ارایه کنند. گروه ‌ها با حضور در محل مسابقه، امکان خروج از محل تا پایان مدت زمان ماراتن را نداشتند، تأمین محل استراحت، وعده ‌های غذایی و اینترنت پر سرعت بر عهده برگزار کنندگان بود.

چالش های اصلی پنجمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه

برای انتخاب چالش های اصلی مسابقات یک هفته قبل از برگزاری هر ماراتون جلسه کمیته ارتباط با صنعت تشکیل شده و نمایندگان مجموعه های فعال در این حوزه به این جلسه دعوت می شوند. با توجه به نیاز مجموعه های حاضر و بحث روز تکنولوژی و همچنین بومی سازی ایده ها، چالش های این رویداد به شرح زیر انتخاب شد:

سلامت

  • سلامت در زندگی شهری در شهرهایی با هوای آلوده و بحران آب
  • بازی وار سازی (Gamification) برای ارتقا سلامت و محیط زیست

ارایه خدمات

  • خدمات مکان (موقعیت) محور
  • خدمات گردشگری و تشریفات
  • محتوا، اطلاع رسانی و تبلیغات

بازی های محتوا محور

  • فروش، ارایه و معرفی محتوای متنی و چند رسانه ای
  • ورزش و سرگرمی
  • مسابقات هواداری ورزشی
  • بازی با محوریت کشف علایق، آرزوها و تمایلات فردی

 

ایده ی هر تیم باید یکی از چالش های بالا را مورد پوشش قرار میداد و در صورت پوشش دادن چند چالش باید نزدیکترین چالش به موضوع ایده انتخاب میشد.

 

مراحل داوری :

در طول ۴۸ ساعت تیم ها برنامه های خود را در یکی از حوزه ها طراحی و اجرا خواهند نمود. هر حوزه معیار داوری مربوط به خود را خواهد داشت، بنابراین روند تکمیل پروژه میبایست با در نظر داشتن این معیارها انجام شود تا بالاترین امتیازها کسب گردد.

تیم اول داوری متشکل از دوستانی ست که هر کدام در موضوع خاصی از موضوع های بالا تخصص دارند.در طول فرآیند مسابقه، داورها به سراغ تک تک تیم ها رفته و علاوه بر دادن مشاوره های لازم و مشاهده فعالیت ها و دستاوردها، با تیم ها درمورد روش کار صحبت کرده و به تدریج امتیازات هر تیم را ثبت میکنند. این افراد نرم افزار شرکت کنندگان را با توجه به معیارهای حوزه ی انتخابیشان مورد بررسی قرار خواهند داد. امتیازات ثبت شده، بهترین تیم های هر حوزه را معرفی می کند. تا پایان مسابقه کسی از نتیجه ی این انتخاب با خبر نیست، بنابراین تیمها میبایست فرآیند تکمیل پروژه و موارد لازم دیگر را طبق روند گذشته ادامه دهند. در پایان ۴۸ ساعت و در مراسم اختتامیه، به تدریج اسامی تیم های راهیافته به مرحله دوم اعلام خواهد شد. هر تیم فرصت ۵ دقیقه ای برای ارائه ی آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده است را دارد. تیم دوم داوری بر اساس معیارهای هر حوزه، رای های خود را ثبت خواهد کرد. امتیازات داوری مرحله اول به علاوه امتیازات داوری مرحله دوم برترین برترین ها را مشخص خواهد نمود.

تیم داوری :

احسان احسانی مقدم (سرپرست تیم داوری)، پیام دارابی، امید احمدیان، سورنا شجاعی، اسماعیل یاراحمدی، احسان واثقی و صادق باروت کوب

 

مراسم اختتامیه در تالار دانشکده اقتصاد – دانشگاه شهید چمران اهواز راس ساعت ۱۳:۳۰ روز شنبه ۷ بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز گردید.

این مراسم با سخنرانی جناب آقای دکتر محمد جواد رشتی (مدیر مرکز نوآوری و خلاقیت دانشگاه شهید چمران اهواز)، سرکار خانم مهندس اسماعیلی (مشاور IT استانداری)، جناب آقای دکتر سید جمشید افشانی (معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان) و آقای مهندس احسان احسانی مقدم (سرپرست داوری ماراتون برنامه نویسی کشور) همراه بود که در انتهای سخنرانی آقای مهندس احسانی مقدم ، ۱۰ تیم راه یافته به مرحله دوم داوری اعلام شدند.

تیم های(بدون هیچ ترتیب خاصی): Dragons ، SmartITs ، Arena ، Diaco ، آریا تیم ، Breakpoint ،Overconfident ، پاپایا ،Atom ، چیترا

تیم های منتخب راه یافته به مرحله دوم (تیم های فوق) هر کدام به مدت ۵ دقیقه فرصت داشتند تا ایده و برنامه خود را برای کمیته داوری مرحله دوم ارائه دهند.

در نهایت با امتیاز دهی داوران مرحله دوم و جمع امتیازات 10 تیم برتر به ترتیب زیر مشخص شدند.

تیم رتبه نام
Dragons اول بهتاش صالح
فاطمه باوی
محسن تیمار
رضا راحمی حقیقی
SmartITs دوم عباس ضمدی
سید دانیال نوآیین
عباس مزرعاوی
Arena سوم فاطمه دانش پژوه
مائده سلطانی
علی خسروی روزبهانی
عرفان سقاباشی
Diaco چهارم اسماعیل بشکار
آرمان باقری
محمد رحیمی
آریا تیم پنجم دانیال حاتمی
شایان مادح خاکسار
Breakpoint ششم افسانه سادات صالحی نژاد
علی عبادی نژاد
ایمان صدریان
احمد خدادادی
Overconfident هفتم داریوش مکوندی
غزل عارف زاده
محمد امین مشک
نيكو مرادي
پاپایا هشتم رضا منصوری
یوسف اندیشگر
اکرم میهن پور
Atom نهم عطیه مریخ نژاد اصل
امید غیبی
چیترا دهم محسن دولتشاه
فروزان حمرانی سالمی

 

 

 

تیم رتبه نام
Dragons اول بهتاش صالح
فاطمه باوی
محسن تیمار
رضا راحمی حقیقی
تیم رتبه نام
SmartITs دوم عباس ضمدی
سید دانیال نوآیین
عباس مزرعاوی
تیم رتبه نام
Arena سوم فاطمه دانش پژوه
مائده سلطانی
علی خسروی روزبهانی
عرفان سقاباشی
فهرست