چهارمین ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه
 دانشگاه صنعتی شریف
23 الی 25 شهریور ماه 1396


مقدمه:

در دنياي امروز، علوم فناوری اطلاعات به عنوان يکي از ضروريات زندگي بشر محسوب شده و نياز به برنامه نویسی ­هاي کاربردي در اين خصوص همه ­گير شده است، لذا جهت توسعه برنامه هاي فارسي و با هدف تجاری سازی و ورود به بازار کار افراد توانمند در این حوزه و با توجه به اينکه جوانان کشور ما از استعداد سرشاری در زمينه برنامه ­نويسي تلفن همراه برخوردار هستند، ضرورت جذب اين استعدادها به عنوان يک وظيفه  بر عهده هريک از ذ­ینفعان در اين صنعت مي­باشد.

در این رستا مفتخریم  به اطلاع برسانیم پس از برگزاری سه دوره ماراتون برنامه نویسی تلفن همراه در سال های 93 الی 95 و حضور گسترده برنامه نویسان حرفه ای از کل کشور، چهارمین دوره­ي ماراتون  برنامه نويسي تلفن همراه به تاریخ 23 الی 25 شهریور ماه سال 1396 و در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

 

ماراتون برنامه نویسی چیست؟

انتظار ما چیست ؟

با دیگر دوستان برنامه نویس، گرافیست و ایده پرداز خود، یک برنامه کاربردی موبایل طراحی و پیاده سازی کنید. ۴۸ ساعت فرصت دارید تا طرح اولیه ی پروژه ی مد نظر خود را ارائه دهید.

چه چیزی برایمان مهم است؟

رابط کاربری : مطمئنا در ۴۸ ساعت نخواهید توانست بهترین کار خود را ارائه دهید یا تکمیل کنید، برای ما مهم این است که قدمهای اولیه را درست و با دلیل برداشته باشید، و بخشی از آنچه که در آینده خواهیم دید را به ما نشان دهید. مطمئنم قبول دارید که زیبایی یک برنامه مهم است، حتی اگر در مرحله ی دمو باشد.

کاربرد پذیری و تجربه کاربری : مهم است که کاربران بدانند چگونه از برنامه شما استفاده کنند، و این کار برایشان ساده و لذت بخش باشد. دسترسی به بخشهای مختلف، عملیاتها و امکانات برنامه آسان طراحی شده باشد تا کاربر احساس سر در گمی نکند، راحت و سریع به خواسته ی خود برسد و حس روی اعصاب بودن نداشته باشد. حتی المقدور به این موضوع فکر کنید، و برجسته ترین موارد را پیاده کنید، تا ما هم بتوانیم حس نهایی را تست کنیم.

 

 

خلاقیت : آنچه ما از داکیومنت های شما، نوشته هایتان و کد برنامه ی شما خواهیم دانست، این است که شما چقدر میتوانید خلاق باشید. شما با چالش هایی روبرو خواهید بود، میخواهیم بدانیم چگونه ساختار، راه حل و برنامه های خلاقانه برای مقابله با این چالش ها، چه در ایده پردازی، چه در کاربرد پذیری و یا کد برنامه خواهید یافت.

ایده پردازی : ایده ی خوب میبایست خوب پیاده شود. اما به هرحال قدم اول طرح ایده است. ایده ی خوب شرایط خاصی دارد، یا ایده ای نوآورانه است، یا ایده ی موجود بهبود داده شده. اما ایده ی خوب را با معیارهایی میتوان سنجید.

هدف پروژه و درآمدزایی : اکثرا پروژه ها یک یا چندین هدف را دنبال میکنند، آمده اند تا اطلاعاتی جمع آوری کنند، محصولی را بفروشند، تبلیغ کنند و …..

درمورد پروژه ی خود به روشهای درآمدزایی فکر کنید. لازم است به صورت جزیی بدانید که قرار است چه چیزی بدست بیاورید. نه اینکه فقط به این موضوع فکر کنید که برنامه یا سرویسی ایجاد کنید، در شروع کار شما میبایست به آنچه در آینده میخواهید نیز فکر کنید. لطفا به این موضوع اهمیت بیشتری دهید و خلاقیت به خرج دهید.

برنامه نویسی و پیاده سازی : روش کار تیمی شما، محیط برنامه نویسی، تکنولوژی های استفاده شده، ابزارهای به کار گرفته شده و در آخر کد نوشته شده و روش کد نویسی شما نیز برای ما اهمیت دارد، البته به اندازه ی ۴۸ ساعت کار و در مقایسه با دیگر شرکت کنندگان. همواره دلایلی برای آنچه انجام میدهید داشته باشید و آن را با ما در میان بگذارید، تا بدانیم شما چگونه فکر کرده اید، و چرا اینگونه عمل نموده اید.

 

چالش های اصلی چهارمین ماراتون برنامه نویسی

برای انتخاب چالش های اصلی مسابقات یک هفته قبل از برگزاری هر ماراتون جلسه کمیته ارتباط با صنعت تشکیل شده و نمایندگان مجموعه های فعال در این حوزه به این جلسه دعوت می شوند. با توجه به نیاز مجموعه های حاضر و بحث روز تکنولوژی چالش های این رویداد به شرح زیر انتخاب شد.

سلامت

  • سلامت در زندگی شهری در شهرهایی با هوای آلوده
  • بازی وار سازی ( Gamification ) برای ارتقا سلامت

فناوری مالی

  • تامین مالی جمعی CrowdFunding  پاداش محور، وام و مشارکتی
  • رفتارشناسی کاربران در حوزه مالی و بانکی
  • کیف پول الکترونیک و پرداخت خرد و بسیار خرد

مسئولیت اجتماعی

  • اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درمورد بحران آب
  • افزایش کیفیت زندگی اقشار خاص، مانند جانبازان، معلولان، روشن دلان و افراد سالمند
  • بازی برای کنترل ترافیک شهر برای فرهنگ سازی رانندگی بهتر

ورزش و سرگرمی

  • مسابقات هواداری ورزشی
  • بازی با محوریت کشف علایق، آرزوها و تمایلات فردی

 

 

روند برگزاری رویداد

روز اول – 23 شهریور
شرح برنامه زمان
پذیرش 8:00 الی 9:00
توضیحات اولیه و اعلام چالش های مسابقات 9:00 الی 9:30
انتخاب چالش و تکمیل فرم جزئیات  ایده 9:30 الی 13:00
پذیرایی نهار 13:00 الی 14:00
تحویل فرم ها به تیم داوری 14:00 الی 16:00
فعالیت تیم های برنامه نویس 16:00 الی 20:00
پذیرایی شام 20:00 الی 21:00
فعالیت تیم های برنامه نویس 21:00 الی 24:00
روز دوم – 24 شهریور
فعالیت تیم های برنامه نویس 00:00 الی 7:30
پذیرایی صبحانه 7:30 الی 8:30
فعالیت تیم های برنامه نویس 8:30  الی 13:00
پذیرایی نهار 13:00 الی 14:00
فعالیت تیم های برنامه نویس 14:00 الی 20:00
پذیرایی شام 20:00 الی 21:00
فعالیت تیم های برنامه نویس 21:00 الی 24:00
روز سوم – 25 شهریور
فعالیت تیم های برنامه نویس 00:00 الی 7:30
پایان مسابقه ( راس ساعت 7:30 صبح )

استراحت و پذیرایی

7:30 الی 13:00
مراسم اختتامیه، ارائه حضوری تیم های برتر، داوری نهایی و اهدای جوایز 13:00 الی 17:00


مراحل داوری :

در طول ۴۸ ساعت تیم ها برنامه های خود را در یکی از حوزه ها طراحی و اجرا خواهند نمود. هر حوزه معیار داوری مربوط به خود را خواهد داشت، بنابراین روند تکمیل پروژه میبایست با در نظر داشتن این معیارها انجام شود تا بالاترین امتیازها کسب گردد.

تیم اول داوری متشکل از دوستانی ست که هر کدام در موضوع خاصی از موضوع های بالا تخصص دارند.در طول فرآیند مسابقه، داورها به سراغ تک تک تیم ها رفته و علاوه بر دادن مشاوره های لازم و مشاهده فعالیت ها و دستاوردها، با تیم ها درمورد روش کار صحبت کرده و به تدریج امتیازات هر تیم را ثبت میکنند. این افراد نرم افزار شما را با توجه به معیارهای حوزه ی انتخابی شما مورد بررسی قرار خواهند داد. امتیازات ثبت شده، بهترین تیم های هر حوزه را معرفی می کند. تا پایان مسابقه کسی از نتیجه ی این انتخاب با خبر نیست، بنابراین تیمها میبایست فرآیند تکمیل پروژه و موارد لازم دیگر را طبق روند گذشته ادامه دهند. در پایان ۴۸ ساعت و در مراسم اختتامیه، به تدریج اسامی تیم های راهیافته به مرحله دوم اعلام خواهد شد. هر تیم فرصت ۱۰ دقیقه ای برای ارائه ی آنچه که طراحی و پیاده سازی نموده است را دارد. تیم دوم داوری بر اساس معیارهای هر حوزه، رای های خود را ثبت خواهد کرد. امتیازات داوری مرحله اول به علاوه امتیازات داوری مرحله دوم برترین برترین ها را مشخص خواهد نمود.

 

شرکت کنندگان در ماراتون:

ثبت نام رویداد در مرداد ماه 1396 انجام شد که در این مدت 550 نفر در قالب 150 تیم برنامه نویسی ثبت نام و مدارک خود را برای دبیر خانه ارسال کردند.

پس از بررسی رزومه ها و سوابق و با توجه به محدودیت در پذیرش، 300 نفر در قالب 90 تیم برای حضور در مسابقات دعوت شدند. این افراد از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر کل کشور در مسابقات شرکت کردند.

تهران، مشهد، یزد، کرمان،  آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، بوشهر، خراسان، خوزستان، زنجان، همدان، گیلان، هرمزگان، شیراز و مازندران برای حضور در این رویداد دعوت شدند.

اسامی تیم ها و افراد در لینک زیر موجود است

http://mpm.sharif.ir

تیم های منتخب راه یافته به مرحله دوم

هر کدام از این تین ها به مدت 10 دقیقه فرصت داشتند تا ایده و برنامه خود را برای کمیته داوری مرحله دوم ارائه دهند.

تیم
آبان
Pierate
Pcha
نيسان آبى
دونات
GARA
بلوط
یخمک
تیمچه
Cyberoxi

تیم های برتر ماراتون

پس از داوری نهایی تیم های به شرح زیر رده بندی شدند.

مقام اول
آبان سودابه بلوری
مریم جدیدی
جاوید مومنی
عارف بحرینی نژاد
مقام دوم
Pierate امین شاه نظری
رسول سامانی
محمود باقری
عادل دادرس
مقام سوم
یخمک محمد حسین محمدی
علی اکبر معینی
هادی داتلی بیگی
مقام چهارم:
دونات فریبا خورسندی
امین شعبانی نژاد
نگار طلوع ناصری
مصطفی امامی
مقام پنجم:
Cyberoxi محمدمسعود عزیزپور
مجتبی اسماعیلی
محمدمهدی کهول
پرهام گودرزی
مقام ششم:
Pcha عارف اکبری
شهاب پاپون
مقام هفتم:
نيسان آبى على توانا
سید عرفان داودی
پویا نجفی
محمد فراهانی
مقام هشتم:
تیمچه علی ملازمیان
علیرضا سعیدی رضوانی
علی ابراهیمی
بهزاد نعمت مراد
مقام نهم:
بلوط میلاد باقری
مرتضی مرادی فرد
میلاد کاظمی
ساسان ابراهیمی
مقام دهم:
GARA کیمیا درازگیسو
الناز احمددوست
داوود ابراهیم آبادی
سعید منصوریان

روند برگزاری اختتامیه

شرح برنامه زمان
تشریفات افتتاحیه 13:30 الی 13:45
سخنرانی حمیدرضا دکتر ربیعی

(دبیر کل رویداد و رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف)

13:45 الی 14:00
سخنرانی دکتر محمدرضا موحد

(معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف)

14:00 الی 14:15
سخنرانی دکتر روبن غنی پور

(مدیر تجاری سازی و توسعه برند های گروه سرمایه گذاری اول سازان(اول مارکت)

14:45 الی 15:00
سخنرانی مهندس ایمان عقیلیان

(مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات وادی رایمندان)

15:00 الی 15:15
توضیحات روند داوری و اعلام 10تیم برتر 15:15 الی 15:30
پدیرایی میان وعده 15:30 الی 16:00
ارائه حضوری 10 تیم برتر 16:00 الی 17:00
اعلام نتایج نهایی داوری و اهدای جوایز 17:00  الی 17:30

سخنرانان اصلی اختتامیه

1- دکتر حمید رضا ربیعی

دبیر کل رویداد و رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف

2-دکتر موحد

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف

حامیان رسانه ای رویداد

نمونه هایی از پوشش خبری رویداد در صدا و سیما:

 

  • پخش در اخبار ساعت 18:30 شبکه خبر مورخ 23/06/1396
  • پخش خبر در اخبار ساعت 22:00 شبکه سه مورخ 23/06/1396
  • پخش در اخبار علمی و فرهنگی شبکه 4 ساعت 20:00 مورخ 24/06/1396
  • پخش در اخبار ساعت 23:30 شبکه خبر مورخ 25/06/1396
  • تهیه گزارش توسط برنامه تلویزیونی دوربین هفت
  • گزارش خبری زنده از رویداد در رادیو ایران

نمونه هایی از پوشش خبری رویداد در خبرگزاری ها:

حامیان اصلی ماراتون:
مجری و طراح رویداد:

شرکت آریا راد شریف با عنوان گروه تخصصی آریا از سال ۱۳۹۰ در حوزه طراحی و برگزاری رویداد های تخصصی فناوری اطلاعات، کنفرانس ها و همایش ها و نمایشگاه ها شروع به فعالیت کرده و با برگزاری رویدادهای متعدد  و حضور مستمر در رویدادهای معتبر در طول سالیان گذشته و اجرای تعداد زیادی پروژه­های اجرایی توانسته است جایگاه مناسبی در میان سازمان ها و ارگان­های بخش خصوصی و دولتی داشته باشد. لازم به ذکر است شروع فعالیت های گروه آریا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و با پیمانکاری بعضی از رویداد های دانشگاهی شروع شد و هم اکنون نیز یکی از پیمانکاران اصلی برگزاری رویداد های این دانشگاه می باشد.

آدرس سایت شرکت: www.aryaradco.ir

شماره تماس:
02195118140
02166056535

فهرست